با پنج شرط هرچه مي خواهي گناه كن

روی ان الحسین بن علی علیهما السلام جاءه رجل و قال : انا رجل عاص و لا اصبرعن المعصیة فعظنی بموعظة . فقال علیه السلام افعل خمسة اشیاء و اذنب ما شئت . فاول ذلک : لا تاکل رزق الله و اذنب ما شئت ، و الثانی اخرج من ولایة الله و اذنب ما شئت ، و الثالث : اطلب موضعا لا یراک الله و اذنب ما شئت ؛ و الرابع : اذا جاءملک الموت لیقبض روحک فادفعه عن نفسک و اذنب ما شئت ؛ و الخامس : اذاادخلک مالک فی النار فلا تدخل فی النار و اذنب ما شئت ؛

 

روایت شده است که مردی نزد حسین بن علی علیهما السلام آمد و گفت : من مردی گنه کارم و نمی توانم گناه نکنم ، مرا نصیحتی کن . آن جناب در جواب اوفرمود : پنج کار به جای آور و سپس هر گناهی که خواستی بکن ؛

1.        1. رزق و روزی خدا را مخور و سپس هر گناهی را که خواستی بکن ؛

2.       2.  از تحت ولایت خداوند خارج شو و آن گاه هر گناهی را که خواستی بکن ؛

3.       3. برای انجام گناه جایی برو ، که خداوند تو را نبیند و بعد از آن هر گناهی که خواهی بکن ؛

4.       4.  هر گاه ملک الموت آمد که جانت را بگیرد ، او را از خود دور گردان و هرگناهی که خواستی انجام بده ؛

5.       5. چون فرشته موکل بر دوزخ ، خواست تو را در آتش افکند ، از آن امتناع کن و داخل مشو ، آنگاه هر گناهی را که خواستی بکن

 

توجه اين روايت در كتبي مانند مواعظ العدديه از امام حسن و در كتبي مانند جامع الاخبار (كه خود مرحوم مجلسي آن را از قول امام حسين  از همان كتاب نقل كرده ) از امام سجاد  نقل شده است

 

منبع :

بحار الانوار

جلد 78

صفحه 126

 

کفاره غیبت

سوال :

اگر كسي از شخصي غيبت كرده و حال پشيمان است ، آيا بايد يه آن شخص بگويد یا خیر؟

 

جواب :

اگر به آن شخص بگويد و او ناراحت شود نبايد اين كار را انجام دهد زيرا ناراحت كردن مومن ، خود گناه است و باید برای گناه خود استغفار و برای آن شخص نیز استغفار کند تا خداوند در قیامت آنقدر به آن شخص ثواب دهد یا از گناهانش در گذرد تا راضی شود

 

سئل النبي (صلي الله عليه آله  ) : ما كفارة الاغتياب قال :

 تستغفر الله لمن اغتبته كلما ذكرته .



امام جعفر صادق (عليه السلام) : از پيغمبر پرسيدند : كفاره غيبت چيست ؟ فرمود :

 براي آن كس كه غيبتش كردي هر زمان به يادش افتادي از خدا طلب آمرزش كني

 

منبع :

كافي

جلد 2

صفحه 258

 

 

غیبت

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحيمٌ  (حجرات 12)

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمانها گناه است؛ و هرگز(در كار ديگران) تجسّس نكنيد؛ و هيچ يك از شما ديگرى را غيبت نكند، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به يقين) همه شما از اين امر كراهت داريد؛ تقواى الهى پيشه كنيد كه خداوند توبه‏پذير و مهربان است!



وَ أَوْحَى اللَّهُ إِلَى مُوسَى علیه السلام :

مَنْ مَاتَ تَائِباً عَنِ الْغِيبَةِ فَهُوَ آخِرُ مَنْ يَدْخُلُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ مَنْ مَاتَ مُصِرّاً عَلَيْهَا فَهُوَ أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ النَّار

 

 از سوى خدا به موسى وحى شد:

هر غيب‏كننده‏اى كه با توبه از دنيا برود، آخرين كسى است كه به بهشت وارد مى‏شود و هر غيبت‏كننده‏اى كه بر آن اصرار داشته باشد، و با اين حال از دنيا برود و توبه نكند، اوّلين كسى است كه داخل دوزخ مى‏گردد

 

منبع: إرشاد القلوب إلى الصواب  

 جلد‏1  

صفحه 116

الباب الثالث و الثلاثون في ذم الغيبة و النميمة و عقابها و حسن كظم الغيظ ..... 

 

نقش وراثت در فرزند

(به بهانه رحلت حضرت ام البنین)

در داستان ازدواج حضرت علی علیه السلام با حضرت ام البنین آمده است که : امام به برادرشان عقیل فرمودند: برایم زنی انتخاب کن که از او فرزاندانی دلیر به دنیا آید

از این جریان پی به وراثت در تولد  می بریم

 

چند روایت در باب نقش وراثت در فرزند

پيامبر اكرم  صلی الله علیه و آله مي فرمايند :

ببينيدنطفه خودتان رادرچه محلي مستقرميكنيد چراكه اصل وريشه تاثيرگذار است

منبع:

نهج الفصاحة ‏

 

پيامبر اكرم  صلی الله علیه و آله مي فرمايند :

براي نطفه‏هاي خودجاي مناسب انتخاب كنيد زيرا زنان نظير برادران و خواهران خود فرزند مى‏آورند.

منبع:

نهج الفصاحة

 

امام صادق عليه السّلام فرمود:

فرزند نيز برپدرسه حق لازم دارد.

1.       مادر خوب برایش انتخاب کند

2.       نام خوبي برايش انتخاب كند

3.       سعي درتاديب او بنمايد

منبع:

تمام روايات دركتاب حكمتنامه كودك

آیت الله ری شهری

صفحه 39

 

نگه داری زبان راه چیره شدن بر شیطان


جَاءَ أَعْرَابِيٌّ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَقَالَ دُلَّنِي عَلَى عَمَلٍ أَدْخُلُ بِهِ الْجَنَّةَ قَالَ أَطْعِمِ الْجَائِعَ وَ اسْقِ الظَّمْآنَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ فَإِنْ لَمْ تُطِقْ فَكُفَّ لِسَانَكَ إِلَّا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّكَ بِذَلِكَ تَغْلِبُ الشَّيْطَان‏

 

گويند: مرد عربى نزد پيامبر خدا (ص) آمد، عرض كرد: يا رسول الله (ص)، عملى به من بياموز كه باعث ورود به بهشتم شود. پيامبر فرمود:

1.       گرسنه را سير

2.        تشنه را سيراب،

3.        امر به معروف

4.        نهى از منكر كن!

5.        و اگر نتوانستى جز در راه خير زبانت را نگهدار، زيرا تو بدين وسيله بر شيطان چيره مى‏شوى.

منبع:

 مجموعة ورام(تنبيه الخواطر)

جلد ‏1

 صفحه 105

   باب ما جاء في الصمت و حفظ اللسان ..... 

 

و داستان راستان

صفحه ۶۳۳

صبر اصل ايمان

قال علي عليه السلام

اَلصَّبرُ فِى المورِ بِمَنزِلَةِ الرَّأسِ مِنَ الجَسَدِ، فَاِذا فارَقَ الرَّأسُ الجَسَدَ فَسَدَ الجَسَدُ وَ اِذا فارَقَ الصَّبرُ المورَ فَسَدَتِ المورُ؛


نقش صبر در كارها همانند نقش سر در بدن است؛ همچنان كه اگر سر از بدن جدا شود، بدن از بين مى رود، صبر نيز هرگاه همراه كارها نباشد، كارها تباه مى گردند.

منبع:

كافى،

 جلد 2،

 صفحه 90،

  حديث 9


چرا گاهي مواقع ما اينقدر زود از كوره در مي رويم ؟

بايك صداي بوق , با گرما , با ترافيك , با يك صحبت همسر و ...

 


داستان :

در شهري عالمي بود كه به صبور بودن شهرت داشت.

چند جوان در آن شهر با هم شرط مي بندند كه آن عالم را عصباني كنند . شب هنگام ساعتي بعد از آنكه چراغ اتاق عالم خاموش مي شود و اطمينان پيدا مي كنند كه عالم كاملا خواب است , يكي از آنان به در خانه عالم مي رود و زنگ مي زند , عالم مي آيد و در را باز مي كند ؛آن جون بعد از احوال پرسي مي گويد سوالي داشتم .

   -  بفرماييد , در خدمتم

   -  ببخشيد سوالم را فراموش كردم

و بعد مي رود

باز ساعتي مي گذرد و دوباره درِ  خانه عالم را مي زند و مجددا بعد از آمدن عالم مي گويد : سوالم را فراموش كردم

ساعتي ديگر مي گذرد و براي بار سوم در خانه عالم را مي كوبد , چون عالم به در خانه مي آيد آن جوان مي گويد :تا سوالم را فراموش نكردم بپرسم؟

-          - بفرماييد

-          - مي خواستم بدانم مدفوع چه مزه اي دارد؟

-          - اولش شيرين , بعدش ترش , و بعد از آن تلخ

جوان با تعجب مي پرسد "مگر شما خورده ايد ؟ "

-          - نه ؛ اول روي آن مگس مي نشيند, پس شيرين است ؛ بعد از آن پشه مي نشيند , پس ترش است؛ و بعد از آن كرم مي گذارد , پس تلخ است

جوان سر به زير مي اندازد و بر مي گردد

رحمت خدا

 

قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ 

 

بگو اى بندگان من كه بر خويشتن زياده‏روى روا داشته‏ايد[بيش از حد گناه کرده ايد] از رحمت‏خدا نا اميد نشويد، در حقيقت‏خدا همه گناهان را مى‏آمرزد كه او خود آمرزنده مهربان است.

 

سوره مبارکه زمر

 آیه ۵۳

 

داستان :

حضرت موسي از خدا خواست بدترين بنده اش را به او نشان دهد ؛ خداوند فرمود : صبح به دروازه شهر برو و اولين کسي که از دروازه خارج شد بدترين بنده من است

حضرت موسي صبح بر در دروازه ايستاد و ديد يک مرد با بچه اش در حال خروج هستند ، متوجه شد که آن پدر بدترين بنده است

موسي به خدا عرض کرد :دوست دارم بهترين بنده ات را ببينم . خداوند فرمود : شب بردروازه شهر برو و اولين نفري که وارد شد بهترين بنده من است

موسي بر دروازه منتظر ماند اما چون اولين نفر وارد شد موسي با تعجت ديد همان پدر و پسر است به خدا عرضه داشت : خدايا راز اين چيست؟

خداوند فرمود : اين مرد صبح که رفت بدترين بندگانم بود در راه به درختي رسيدند پسر از پدر سوال کرد : بزرگتر از اين درخت هم هست ؟

پدر گفت بله ، کوهها .

- بزرگتر از کوهها چطور ؟

- زمين

- بزرگتر از زمين چيست ؟

- آسمان

- بزرگتر از آسمان هم هست ؟

پدر سر به زير انداخت و گفت: بله ، و آن گناهان پدر توست

- پدر بزرگتر از گناهان تو چه ، بزرگتر هم چيزي هست ؟

- بله پسرم رحمت خدا بزرگتر از گناهان من است

 

موسي چون آن بنده ي من به رحمت من اميد داشت او را بخشيدم

 

نمازخواندن موقع خطبه های نماز جمعه

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام  قَالَ:

 إِذَا خَطَبَ الْإِمَامُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فَلَا يَنْبَغِي لِأَحَدٍ أَنْ يَتَكَلَّمَ حَتَّى يَفْرُغَ الْإِمَامُ مِنْ خُطْبَتِه‏

 امام صادق (علیه السلام) فرمودند:

موقعى كه امام جمعه خطبه‏مى‏خواند، شايسته نيست كه احدى لب به سخن بگشايد تا خطبه تمام شود.

 الكافي

جلد ‏3  

صفحه 421  

 باب تهيئة الإمام للجمعة و خطبته و الإنصات ..... 

 

 

سوال :
در موقع ايراد خطبه هاي نماز جمعه، خواندن نماز واجب يا مستحب در مصلا و محل برپايي نماز جمعه چه صورت دارد؟


آيت الله خامنه اي :
کاري که موجب فوات خطبه است نبايد انجام گيرد.

آيت الله سيستاني:
اگر مي خواهد در نماز جمعه شرکت کند بنابر احتياط واجب بايد به خطبه ها گوش دهد، پس اگر نماز خواندن با آن منافات داشته باشد بنا بر احتياط جايز نيست.

آيت الله مکارم شيرازي:
احتياط واجب آن است که نماز گزاران هنگام ايراد خطبه ها سکوت را رعايت کنند و از خواندن نماز هاي واجب و مستحبي خودداري کنند و به خطبه ها گوش فرا دهند.

آيت الله بهجت:
برمأموم واجب است خطبه ها را گوش دهد.

آيت الله فاضل لنکراني:
در هنگام خطبه ها واجب است به آن گوش فرا داد و کار ديگري انجام نداد.

آيت الله صافي گلپايگاني:
احوط در حال خطبه ترک ذکر و نماز مستحبي است بلکه اصغاء و استماع احوط است.

آيت الله تبريزي:
در اثناء خطبه واجبه , تکلم جايز نيست بلکه احتياط واجب اين است که کسي معني آن را مي فهمد به آن گوش بدهد.

منبع :

مسائل جدید

جلد 3

صفحه 99

 

حق الناس

الامام علي عليه السلام

جعل الله سبحانه حقوق عباده مقدمه لحقوقه،فمن قام بحقوق عباد الله کان ذلک مودیا الی القیام بحقوق الله

 

خدای سبحان حقوق بندگان را برحقوق خود مقدم داشته است.پس هرکه حقوق بندگان رااداکند،این امر به ادای حقوق خداوند منجر خواهد شد

منبع :

الحياه

جلد 1

صفحه 663

 

معمولا مردم گمان مي کنند حق الناس فقط از ديوار مردم بالا رفتن يا دست ئر جيب مردم کردن است ، غافل از آنکه حق الناس بسيار ريز است مانند:

·         ماشينش را جايي پارک مي کند که مزاحمت براي مردم است

·         جلوي ماشينها ميپيچد

·         بدون دليل بوق مي زند

·         دزدگير ماشينش را شبها  حالتي مي گزارد که اگر پرنده اي هم روي آن نشست صدا کند

·         پول کالا را به بيشتر رند مي کند مثلا شده هزار و نهصد تومان مي گويد دو هزار تومان

·         عابر پياده از چراغ قرمز مي گذرد

·         از پله هاي آپارتمان چنان مي دود که همسايه ها اذيت مي شوند

·         در منزل را طوري مي بندد که همه از خواب بيدارشوند

·         دم در مسجد کفشها را مي گزارد که باعث مي شود مردم پايشان را از زمين بيشتر بلد کنند تا کفش ها لگد نشود

·         کالاي تاريخ گذشته يا بي کيفيت مي فروشد

·         امام جماعتي که دير مي آيد

·         صداي آهنگ يا حتي مداحي و قرآنش از مغازه يا منزل بلند است و ديگران را اذيت مي کند

·         در کتابخانه صحبت مي کند و باعث آزار ديگران مي شود

·         در اداره از وقت مردم مي زند و نماز مستحبي يا کتاب يا ... مي خواند 

حکم استفاده از طلا برای مردان

امام صادق  علیه السلام می فرمایند:

وَ جَعَلَ اللَّهُ الذَّهَبَ فِي الدُّنْيَا زِينَةَ النِّسَاءِ فَحَرَّمَ عَلَى الرِّجَالِ لُبْسَهُ وَ الصَّلَاةَ فِيه‏

خداوند متعال در دنیا طلا را زینت زن قرار داد و بر مردان استفاده از آن را در نماز و غیر نماز حرام نمود

 

منبع :

وسائل‏الشيعة

جلد 4

صفحه    414

 30- باب عدم جواز لبس الرجل الذهب و

 

به فتوای تمام مراجع استفاده  از طلا برای مرد  حرام و نماز خواندن با آن باطل است و فرقی بین انگشتر ,حلقه , گردنبند , گوشواره ,بند ساعت , عینک و ... نیست

منبع :

توضیح المسایل مراجع

جلد 1

صفحه 832

 

سوال :

آیا طلای سفید یا پلاتین هم برای مردان حرام است ؟

طلای سفید همان طلاست  زیرا آلیاژ آن مانند طلای زرد   79  AU   است 

اما پلاتین اشکال ندارد زیرا آلیاز آن کاملا متفاوت است و آلیاز پلاتین   78  PT    است

دعا

اگر دعای ما مستجاب نشد شاید خیر ما در آن است

 داستان:

)ثعلبه بن حاطب انصاري) خدمت پيغمبر صلي الله عليه و آله آمد و عرض كرد: يا رسول صلي الله عليه و آله، دعا خداوند به من ثروتي عنايت كند. فرمود: مقدار كمي كه شكر آن را بتواني بهتر از ثروت زياد است كه نتواني سپاس آن را انجام دهي. ثعلبه رفت، باز دو مرتبه مراجعه كرد و تقاضاي خود را تكرار كرد. فرمود: ترا پيروي از من كيست ؟ به خدا سوگند اگر بخواهم كوهها برايم طلا شود، خواهد شد. ثعلبه رفت و براي بار سوم مراجعه كرد و گفت: برايم دعا كن اگر خدا مرا ثروتي بدهد هر كه را حقي در آن مال باشد حقش را خواهم داد. پيامبر صلي الله عليه و آله دعا كرد كه خداوند مالي به او بدهد. دعاي پيامبر صلي الله عليه و آله در حقش مستجاب شد، و چند گوسفند تهيه كرد، و كم كم گوسفندان او چنان رو به افزايش گذاشتند كه حد و حصر نداشت. اول تمامي نمازهاي خود را پشت سر پيامبر صلي الله عليه و آله مي خواند، بعد كه اموالش بيشتر شد فقط ظهر و عصر را به مسجد مي آمد و بقيه اوقات نزد گوسفندان بود. اشتغال او به جايي رسيد كه روز جمعه فقط به مدينه مي آمد و نماز جمعه را مي خواند. بعد از مدتي روز جمعه هم نمي آمد ولي در آن روز بر سر راه مي آمد و از عابرين اخبار مدينه را مي پرسيد. روزي پيامبر صلي الله عليه و آله جوياي حال ثعلبه شد، گفتند: گوسفندان او زياد شده در بيرون مدينه زندگي مي كند. سه بار فرمود: واي بر ثعلبه، بعد آيه زكوة نازل شد، و پيامبر صلي الله عليه و آله دو نفر يكي از ((بني سليم)) و ديگري از ((جهنيه)) را انتخاب نمود و دستور گرفتن زكوة را براي آنها نوشت ؛ و آنها به نزد ثعلبه آمدند... در نهایت ثعلبه از دادن زکات خودداری کرد

منبع :

يكصد موضوع 500 داستان

 نویسنده :علي اكبر صداقت

 جلد 1

صفحه 117   بخل

 

لطیفه :

شخصی در حرم امام رضا دعا می کند که اینقدر پول داشته باشد که نتواند آنان را بشمارد

 .

 .

صندوق دار بانک شد

استخاره

سؤال:

  استخاره در چه مواردی است و آیا عمل مطابق آن واجب است؟  

 

مقام معظم رهبري:

شايسته است انسان در اموري كه مي خواهد راجع به آنها تصميم بگيرد، ابتدا تأمل و دقت كند و يا با افراد با تجربه و مورد اطمينان مشورت نمايد و در صورتي كه با اين كارها تحير او برطرف نشد، مي تواند استخاره كند( اجوبه الاستفتآت مسأله 1436) و از نظر شرعي عمل به استخاره واجب نيست هر چند بهتر است انسان با آن مخالفت نكند. ( اجوبه الاستفتآت مسأله 1435)

 

آیت الله فاضل لنکرانی: در مواردی که انسان برای انجام دادن یا انجام ندادن کاری مردّد باشد و خیر و صلاح خویش را نداند . خیر، عمل برطبق آن واجب نیست.

 

آیت الله سیستانی: جای استخاره مواقع تحیّر است که انسان راهی برای تشخیص مصلحت نداشته باشد و عمل به آن واجب نیست.

 

آیت الله تبریزی: استخاره با قرآن کریم در موارد تحیّر از باب مشورت با خداوند متعال مجرّب است و بر طبق آنچه از استخاره بدست آمده عمل می شود. اگر در موردی شخص بخاطر جهتی خواست بر خلاف استخاره عمل کند قبل از اقدام صدقه بدهد.

 

آیت الله بهجت: استخاره بعد از تحقیق و مشورت و تحیّر است و عمل بر طبق آن هم واجب نیست.

 

آیت الله مکارم شیرازی: استخاره در مواردی است که انسان با تفکّر و مشورت به نتیجه ای نمی رسد که در این موارد استخاره می کند و عمل بر طبق آن واجب نیست ولی بی جهت مخالفت نکند.

 

منبع:

کتاب مسائل جديد

جلد 4

 صفحه 161

محاسبه و مراقبه

امام صادق ‏عليه ‏السلام در اين روايت ‏به اين جندب مى‏ فرمايند :

ياابن جندب، حق على كل مسلم يعرفنا ان يعرض عمله في كل يوم و ليلة على نفسه فيكون محاسب نفسه، فان راى حسنة استزاد منها و ان راى سيئة استغفر منها لئلا يخزى يوم القيمة‏


اى پسـر جـنـدب ، بر هر مسلمانى كه ما را مى‏شناسد، لازم است كه در هر روز و شب، اعمالش را بر خود عرضه بدارد و از نفس خود حساب بكشد ، اگر كار خوبى در آنها يافت ، بر آن بيفزايد و اگر كار زشتى يافت، طلب بخشايش نمايد تا در قيامت دچار رسوايى نگردد

منبع :

تحف العقول

صفحه 311

نصايح امام صادق به عبدالله جندب

 

داستان :

شيخ  جعفر كاشف الغطا از علماي بزرگ است . شب كه فرا مى رسيد، هنگام خوابيدن به محاسبه نفس خويش مى پرداخت و گاهى خطاب به خويشتن مى گفت: در كوچكى ترا"جعيفر"(جعفر كوچولو) مى گفتند، سپس "جعفر" شدى، و پس از آن "شيخ جعفر"، و سپس "شيخ الاسلام "، پس تا كى خدا را معصيت مى كنى و اين نعمت را سپاس نمى گويى؟

 

منبع :

اعيان الشيعه

جلد 4

صفحه 101

مردگان از چه چيز افسوس مي خورند؟

يكي از نامهاي قيامت "يوم الحسرت" است  حال ما مي دانيم مردگان از چه چيز حسرت مي خورند ؟

رسول خدا(صل الله عليه و آله) فرمود: هیچ شب و روزی نیست مگر اینکه ملک الموت ندا سر می دهد و می گوید:ای اهل قبور ، امروز غبطه و حسرت چه کسانی را می خورید ، در حالیکه مرگ را معاینه کردید و از اسرار با خبر شدید.

در جواب ، مردگان می گویند:

ما غبطه ی مؤمنین را می خوریم که در مساجد هستند ، زیرا آنان نماز می خوانند و ما نمی خوانیم

و آنها زکات می دهند و ما نمی دهیم ،

و آنها روزه می گیرند و ما نمی گیریم ،

و صدقه می دهند و ما نمی دهیم

و آنها ذکر خدا را می گویند و ما نمی گوئیم

پس واحسرتا بر آنچه از دست داده ایم در عالم دنیا.

منبع :

ارشاد القلوب

جلد 1

صفحه 146

عدم درخواست از مردم

امام صادق(عليه السلام) فرمود:

 گروهي از انصار نزد پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) آمده سلام کردند و گفتند: يا رسول الله حاجتي داريم، حضرت فرمود: بگوييد. گفتند: حاجت بزرگي است! فرمود: چيست؟ عرض کردند: مي‌خواهيم براي ما نزد خداوند بهشت را ضمانت نمايي!

پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) سر خويش فرو انداخته پس از اندکي سر را بلند نمود و فرمود: من اين کار را مي‌کنم به شرط آنکه از هيچ کس هيچ چيز درخواست نکنيد!

حضرت صادق (عليه السلام) فرمود: گاهي مي‌شد يکي از ايشان در مسافرت تازيانه‌اش (از روي اسب يا شتر) به زمين مي‌افتاد، ولي خوش نمي‌داشت به ديگري بگويد تازيانه را به من بده، مبادا که درخواست کرده باشد، خودش پايين مي‌آمد و برمي‌داشت! و گاهي مي‌شد که بر سر سفره‌اي بود و ديگر همنشينان به آب نزديکتر بودند ولي او از آنان تقاضا نمي‌کرد، خودش بر مي‌خواست و آب مي‌نوشيد

منبع:

 وسائل الشيعه،

 جلد 6،

صفحه 307

وداستانهاي اخلاقي

حكايت 928

 

خانم زهرا مصطفوي  روايت مي كند كه :من نديدم در طول زندگي، امام به خانمشان بگويند در را ببنديد. بارها و بارها مي‌ديدم كه خانم مي‌آمدند و كنار آقا مي‌نشستند، ولي امام خودشان بلند مي‌شدند و در را مي‌بستند و حتي وقتي پا مي‌شدند به من هم نمي‌گفتند كه در را ببندم. حتي به صورت خواهش هم از ايشان چيزي را نمي‌خواستند .

 به آقا گفتم: خانم كه داخل اتاق مي‌آيند همان موقع به ايشان بگوييد در را ببندند. گفتند: "‌من حق ندارم به ايشان امر كنم. " 

منبع

سرگذشتهاي ويژه از زندگي امام خميني

و زندگي به سبك روح الله

اقسام مردم

(به بهانه 12 ارديبهشت روز معلم )

يا کميل

النَّاسُ ثَلَاثَةٌ: فَعَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ كُلِّ نَاعِقٍ يَمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيحٍ لَمْ يَسْتَضِيئُوا بِنُورِ الْعِلْمِ وَ لَمْ يَلْجَئُوا إِلَى رُكْنٍ وَثِيقٍ.

اى كميل بن زياد !

مردم سه دسته اند:

1.       دانشمند الهى؛

2.        آموزنده اى بر راه رستگارى؛

3.        و پشه هاى دست خوش باد و طوفان و هميشه سرگردان ، كه به دنبال هر سر و صدايى مى روند. و با وزش هر بادى حركت مى كنند؛ نه از روشنايى دانش نور گرفتند ، و نه به پناهگاه استوارى پناه گرفتند .

(حکمت 147 نهج البلاغه)

 

توجه :

مسلمان بايد در شبانه روز وقتي را براي ياد گرفتن مسائل ديني و نيز مطالعه قرار دهد

آداب به كارگيري كارگر

( به بهانه 11 ارديبهشت روز كارگر )

امام صادق‏ عليه السلام :

مَنِ استَأجَرَ أجيراً ثُمَّ حَبَسَهُ عَنِ الجُمُعَةِ يَبوَءُ بِإثمِهِ وَ إن كانَ هُوَ لَم يَحبِسهُ اشتَرَكا فِي الأجرِ

هر كس كارگري را به كار گيرد و او را از شركت در نماز جمعه [يا جماعت ] باز دارد ، گناهش را به عهده گرفته است و اگر او را باز ندارد ، در اجر او شريك است

 

منبع:

وسائل الشيعه

جلد 19

صفحه 105

 

 

عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله عليه وآله قَالَ:

 وَمَنْ ظَلَمَ أَجـِيراً أَجـْرَهُ أَحْبَطَ اللَّهُ عَمَلَهُ وَحَرَّمَ عَلَيْهِ رِيحَ الْجَنَّةِ وَرِيحُهَا يُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ خَمْسِمِائَةِ عَام ..

رسول خـدا صلی الله عليه و آله و سلم فرمودند :

كسی كه مزد اجيری را كم بگذارد و به او ظـلم كند ، خـدا اعمالش را حبط و نابود می كند و بوی بهشت را كه از پـانصد سال راه به مشام می رسد بر او حرام می كند ..

وسائل الشيعة

جلد 19

صفحه 108

نكته :

بعضي عقيده دارند هيچگاه نبايد به كارگر حقوق كاملش را داد , زيرا ديگر كار نمي كند اين عقيده با اين روايت سازگار نيست و اين ظلم به كارگر است

فواید ارتباط با مسجد

 روى الأصبغ بن نباتة عن أمير المؤمنين عليه السّلام قال: كان يقول: من اختلف إلى المساجد أصاب إحدى الثمان: أخا مستفادا في اللّه، أو علما مستطرفا أو آية محكمة، أو رحمة منتظرة، أو كلمة تردّه عن ردى , أو يسمع كلمة تدلّه على هدى، أو يترك ذنبا خشية أو حياء.

منبع:
تحرير المواعظ العددية   
  صفحه   482   


 حضرت علی علیه السلام می فرمایند:

هر كه به مسجد رفت و آمد كند يكى از هشت بهره برگيرد:

1.  برادرى كه در راه خدا با او رفاقت كند،
2. علم تازه‏اى،
3. آيه‏ى محكمى، (كه با قرآن آشناتر شود)،
4.  رحمتى كه در انتظارش بوده،
5.  پندى كه از هلاكت نجاتش بخشد،
6. سخنى كه موجب هدايتش شود،
7. ترك گناهى از روى ترس
8. و يا ترك گناهى از روى حيا. 

منبع:
نصايح
صفحه 281  



نکته : به شماره های 5,3,2 و 6  توجه کنیم  اینها در کجای مسجد به دست می آید؛ ما که بسیار مسجد می رویم و اینها  را  نمی بینیم!
 آیا مفهومش این نیست که ائمه محترم جماعات باید برای هر نماز نکته ای جدید به مردم یاد دهند؟
پس اگر ما به مسجدی رفتیم که امام جماعتش برای مردم صحبت نکرد باید به او پیشنهاد داد که اینکار را شروع کند
دقت داشته باشیم بسیاری از مساجد بعد از نماز عشا صفحه ای قرآن می خوانند ؛ این بسیار خوب است اما کافی نیست؛
 زیرا ما هنگامی که در منزلمان مهمانی می دهیم , مهمانها را با چای و میوه و نهار پذیرایی می کنیم ؛ اگر مهمانی گفت دیرم شده و برای نهار صبر نمی کنم آیا ما برای او چای و میوه نمی بریم ؟ و اگر گفت برای میوه هم فرصت ندارم آیا چای به تنهایی نمی بریم؟

در مسجد هم باید همینطور باشد
صحبت 2 دقیقه ای بین نماز حکم چای ,
یک صفحه قرآن حکم  میوه
و تفسیر بعد از آن در حکم نهار است



فرادی کردن نماز در بین جماعت

سوال :

آیا انسان در بین نماز جماعت می تواند نیت فرادی کند؟

 

امام و مقام معظم رهبری : انسان در بين نماز جماعت مى‌تواند نيت فرادى كند.

آیت الله گلپايگانى، آیت الله صافى: مسأله احتياط واجب آن است كه در بين نماز جماعت تا ناچار نشود، نيّت فرادىٰ نكند. بلى، پيش از سلام امام بدون عذر مى‌تواند نيّت فرادىٰ نمايد.

آیت الله خوئى، آیت الله تبريزى: مسأله اگر مأموم در بين نماز بخواهد قصد انفراد نمايد در صورتى كه از اوّل نماز چنين قصدى نداشته، اشكال ندارد ولى اگر از اوّل نماز قصد داشته است، مورد اشكال است.

آیت الله سيستانى: مسأله اگر مأموم در بين نماز بدون عذر قصد انفراد نمايد، صحّت جماعتش محلّ اشكال است ولى نمازش صحيح است مگر آن كه به وظيفه منفرد عمل نكرده باشد كه بنا بر احتياط واجب بايد نماز را اعاده كند ولى اگر چيزى را كم و يا زياد كرده باشد كه در صورت عذر نماز را باطل نكند اعاده لازم نيست. مثلًا اگر از اوّل نماز قصد انفراد را نداشته و قرائت را نخوانده، ولى در حال ركوع چنين قصدى برايش پيدا شود، در اين صورت مى‌تواند نمازش را به قصد انفراد تمام كند و لازم نيست كه آن را اعاده نمايد و هم چنين اگر يك سجده را براى متابعت زياد كرده باشد.

آیت الله زنجانى: مسأله احتياط مستحب آن است كه در بين نماز جماعت تا ناچار نشود نيت فرادىٰ نكند، ولى اگر نيت فرادىٰ كرد، اشكالى ندارد، بلكه اگر از ابتداى نماز هم قصد داشته باشد كه در بين نماز نيت فرادىٰ كند، نماز جماعتش اشكالى ندارد.

آیت الله مكارم: مسأله بدون عذر نمى‌توان از جماعت جدا شد و نيّت فرادىٰ كرد، خواه از اوّل تصميم بر اين كار داشته باشد يا در اثناء نماز.

آیت الله بهجت: مسأله انسان در بين نماز جماعتى كه خواندن آن به جماعت، واجب نيست، بنا بر اظهر مى‌تواند نيّت فرادىٰ كند، اگر چه از اوّل نماز، قصد فرادىٰ داشته باشد. مثلًا نيّت كند كه دو نماز خود را با يك نماز امام بخواند، يعنى قصد كند كه بين نماز، فرادىٰ كند و زودتر تمام كند و دوباره نماز دوّم را به او اقتدا كند. ولى ممكن است از جهت اخلال به نظم جماعت و اشتباه انداختن مأمومين ممنوع باشد.

منبع :

توضیح المسائل مراجع

مسأله 1423

توصیه برای بازشدن چشم باطن

(به بهانه ۲۲ جمادی الاول سالروز ارتحال آیت الله العظمی بهجت)

آيت الله بهجت در تقاضاي كسي كه ذكر براي باز شدن چشم باطن ميخواست فرمود سه چيز را ترک مکن

1.       :  خواندن نماز اول ماه

2.         خواندن هر شب يك نماز ليلة الدفن براي مومنين كه از دنيا رفته اند  

3.       خواندن  زيارت عاشورا در هر روز

خاطره ای از اوستا عبد الحسین برونسی

(به بهانه کشف پیکر مطهر شهید عبد الحسین برونسی بعد از 27 سال )


به نقل از:همسر شهيد

يک بارخاطره اي از جبهه برام تعريف کرد.مي گفت: کنار يکي از زاغه مهمات ها سخت مشغول بوديم. تو جعبه هاي مخصوص،مهمات مي گذاشتيم. ودرشان را مي بستيم.گرم کار،يک دفعه چشمم افتاد به يک خانم محجبه،با چادري مشکي!داشت پابه پاي ما مهمات مي گذاشت توي جعبه ها.

با خودم گفتم:حتماً ازاين خانم هاييه که مي يان جبهه.اصلاً حواسم به اين نبود که هيچ زني را نمي گذارند وارد آن منطقه بشود.به بچه ها نگاه کردم. مشغول کارشان بودند وبي[توجه] مي رفتند ومي آمدند،انگارآن خانم را نمي ديدند. قضيه، عجيب برام سؤال شده بود.موضوع،عادي به نظرنمي رسيد.کنجکاو شدم بفهمم، جريان چيست!رفتم نزديک تر، تا رعايت ادب شده باشد.سينه اي صاف کردم وخيلي با احتياط گفتم:خانم!جايي که ما مردها هستيم،شما نبايد زحمت بکشيد.رويش طرف من نبود.به تمام قد ايستاد وفرمود:«مگرشما درراه برادرمن زحمت نمي کشيد؟»يک آن ياد امام حسين(علیه السلام) افتادم واشک توي چشمام حلقه زد.

خدا بهم لطف کرد، که سريع موضوع را گرفتم وفهميدم جريان چيست. بي اختيار شده بودم ونمي دانستم چه بگويم خانم، همان طور که روشان آن طرف بود، فرمود:«هرکس که ياور ما باشد. البته ما هم ياري اش مي کنيم»

منبع:

کتاب خاک هاي نرم کوشک

نویسنده:سعيد عاکف،

 صفحه 166

نگاه به خانه همسایه

قال رسول الله صلی الله علیه و آله

وَ مَنِ اطَّلَعَ فِي بَيْتِ جَارِهِ فَنَظَرَ إِلَى عَوْرَةِ رَجُلٍ أَوْ شَعْرِ امْرَأَةٍ أَوْ شَيْ‏ءٍ مِنْ جَسَدِهَا كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ النَّارَ مَعَ الْمُنَافِقِينَ الَّذِينَ كَانُوا يَبْتَغُونَ عَوْرَاتِ النَّاسِ فِي الدُّنْيَا وَ لَا يَخْرُجُ مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى يَفْضَحَهُ اللَّه‏

و هر كس بخانه همسايه سر كشد و نظر بر عورت مردى يا موى زنى كند يا چيزى از بدن او را ببيند بر خداوند سزاوار است كه او را بدوزخ برد و با منافقين آنهائى كه در دنيا در صدد جستجوى عيوب مردم بودند همدم سازد، و از دنيا بيرون نرود تا اينكه خداوند او را رسوا و مفتضح كند

منبع روایت:

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال

صفحه 282   

عقاب مجمع عقوبات الأعمال .....  

داستان :

مردى از شكاف در بخانه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله  به داخل خانه سركشی کرد و حضرت با سر نيزه بسوى او آمد تا چشمش را بدر آورد، پس مرد را در حال فرار يافت او را با صداى بلند ندا كرده گفت: اى خبيث اگر ايستاده بودى چشمت را از كاسه بيرون مى‏آوردم.

منبع داستان:

من لا يحضره الفقيه-ترجمه غفارى  

 جلد ‏5 

 صفحه 467 

  باب در باره آن كس كه ديه ندارد نه در زخم و نه در قتل .....  

اهمیت همسایه

عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ علیهم السلام عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فِي حَدِيثِ الْمَنَاهِي قَالَ:

مَنْ آذَى جَارَهُ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ رِيحَ الْجَنَّةِ وَ مَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ وَ مَنْ ضَيَّعَ حَقَّ جَارِهِ فَلَيْسَ مِنَّا وَ مَا زَالَ جَبْرَئِيلُ يُوصِينِي بِالْجَارِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ سَيُوَرِّثُه‏

امام صادق علیه السلام از پدرانشان از امیر المومنین و ایشان از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود :

هر كه همسايه آزارى كند خدا بوى بهشت را بر او حرام كند و جايش دوزخ است و چه بد سرانجامى است، هر كه همسايه را ضايع كند از ما نيست. پياپى جبرئيل سفارش همسايه را به من كرد تا گمان كردم او را وارث مي سازد

منبع :

وسائل‏الشيعة  

جلد  12

صفحه 127 

  86- باب وجوب كف الأذى عن الجار ...

مصداق برای مردم آزاری بسیار است به عنوان مثال:

تا دیر وقت مهمان داریم و پنجره ها را باز می گذاریم و همسایه ها اذیت می شوند

مغازه را جارو کرده ایم گرد و خاکش را جلوی مغازه همسایه می ریزیم

میز خود را در اداره مرتب می کنیم کاغذهای بی مصرف را روی میز همکار می گزاریم

خانه هایمان را طوری درست می کنیم که که مزاحمت برای همسایه می شود

و . . . 

داستان:

خدمت حضرت رسول صلى اللَّه عليه و آله عرض كردند: فلان زن روزها روزه مى‏دارد و شب‏ها نماز مى‏خواند، ولى او با زبان خود همسايه‏ها را آزار مى‏دهد، فرمود : آن زن از آنها استفاده نخواهد كرد و او از دوزخيان است (هِيَ مِنْ أَهْلِ النَّارِ) 

  عرض كردند يا رسول اللَّه فلان زن فقط نماز واجب مى‏خواند و روزه ماه رمضان را مى‏گيرد و ليكن همسايه را اذيت نمى‏كند، فرمود: او اهل بهشت است. (هِيَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّة)   

منبع داستان:

مستدرك‏الوسائل

جلد    8

صفحه    423

   72- باب وجوب كف الأذى عن الجار ....

گره گشايي كار ديگران

صفوان در محضر امام صادق نشسته بود ناگهان مردي از اهل مکه وارد مجلس شد و گرفتاريي که برايش پيش آمده بود شرح داد معلوم شد موضوع کرايه‌اي در کار است و کار به اشکال و بن‌بست کشيده است امام به صفوان دستور داد: فوراً‌حرکت کن و برادر ايماني خودت را در کارش مدد کن.

صفوان حرکت کرد و رفت و پس از توفيق در اصلاح کار و حل اشکال مراجعت کرد امام سؤال کرد: چطور شد

ـ خداوند اصلاح کرد.

حضرت فرمودند : بدان که همين کار به ظاهر کوچک که حاجتي از کسي برآوردي و وقت کمي از تو گرفت از هفت شوط طواف دور کعبه محبوب‌تر و فاضل‌تر است

 مثال:

گاهي انسان آبروداري به ما مراجعه مي كند و مشكل دارد و ما مي توانيم بايك تماس مشكلش را حل كنيم  مانند زماني كه كسي مريض است و پول ندارد و ما با پزشكي آشناييت داريم اگر يك تلفن بزنيم چقدر طول مي كشد ؟

يا در ادارات مختلف آشنا داريم اگر مستحقي را معرفي كنيم چقدر طول مي كشد ؟

جهت مشاهده متن عربي روايت به ادامه منبرك رجوع فرماييد

منبع :

كافي

جلد 2

صفحه 198

باب السعي في حاجه المومن

 

و داستات و راستان

داستان شماره 91

ادامه نوشته

دقت در معامله

اسماعيل فرزند امام صادق عليه السلام مقدارى پول نقد داشت و مطلع گرديد مردى از طايفه قريش مى خواهد به يمن برود، به خدمت پدرش رسيد و عرض كرد: فلانى مى خواهد به يمن برود ومن هم مقدارى پول دارم ، آيا صلاح مى بيند كه آنها را به او بدهم تا مقدارى اجناس برايم خريدارى كند و از اين راه سودى برده باشم ؟

امام صادق عليه السلام فرمود: اى پسر! آيا نمى دانی او شراب خوار است ؟
اسماعيل گفت : مردم اين گونه مى گويند و از كجا معلوم كه شراب خوار باشد؟ امام عليه السلام فرمود: اين كار را نكن وپولهايت را به او نده

.اسماعيل گفته پدر را ناديده گرفت و پولهايش را به آن مرد داد، او نيز پولهاى اسماعيل را حيف و ميل كرد ويك درهم آن را هم برنگرداند.

وقتى موسم حج فرارسيد، امام عليه السلام و اسماعيل هردو به حج رفتند.
اسماعيل كه بخاطر از دست دادن پولهايش غمگين بود به دور خانه خدا طواف مى كرد و مى گفت : خدايا مرا از پاداش و عوض پولم برخوردار بگردان . امام صادق عليه السلام كه او را مشاهده مى كرد خود را به او رسانيد و از پشت سر دست به شانه او زد و فرمود: ساكت باش فرزندم تو هيچ حقى بر خداوند ندارى و پاداشى ندارى كه به تو عنايت كند و عوضى به تو بدهد چه اينكه تو فهميدى كه او شراب خوار است و به او اعتماد كردى

اسماعيل گفت : من كه نديدم او شراب بخورد، شنيدم كه مردم مى گويند او شراب خوار است .
حضرت فرمود: فرزندم ! خداى عزوجل در كتابش فرموده است : (يومن باللّه و يومن للمومنين )توبه  61 (يعنى پيامبر، خدا و مومنين را تصديق مى كند.) وقتى مومنين به چيزى شهادت دادند آنها را تصديق كن

آنگاه مى فرمايد: اموال خود را به انسانهاى نادان ندهيد.(سوره نساء آيه 5 )   وچه كسى نادان تر از شراب خوار. آنگاه فرمود: پيشنهاد شراب خوار در مورد ازدواج پذيرفته نگردد، ميانجيگرى او قبول نشود و امانت به او سپرده نشود. پس كسى كه به او اعتماد كند و امانتى به او سپارد و حيف و ميل نمايد پاداش و عوضى نزد خداوند ندارد

 

منبع :

بحارالانوار

جلد 19

صفحه 82

 

ادامه نوشته